Thursday, July 10, 2008

Dunia Tanpa Sempadan...PRESS FREEDOM

Oleh Dewi Murni Mohamed

JUMAAT, Kajang - Alhamdulilah....seronok sangat dapat menulis perkataan itu dan pastinya akan terus terpapar di dada 'akhbar' pada esok pagi....tanpa diedit oleh OC...emmm...yang ini pun boleh keluar...ali bin abu...pun ok...Pembangkang menderma RM1 juta kepada kerajaan..pun pas juga...

Apa lagi yang nak tulis ni....kesilapan Menteri Perdagangan dan Hal Ehwal Pengguna mengumumkan kenaikan harga gula terlalu awal menyebabkan orang ramai bersesak mendapatkan bekalan gula hari ini....yang ini pun saya boleh tulis, tanpa takut nanti dapat surat amaran daripada pejabat menteri pula macam dulu-dulu....

Yang benarnya, selepas meneliti hampir kesemua tulisan di blog-blog yang dimiliki oleh para bekas wartawan tersohor yang menjadi idola saya Ahiruddin Atan, Kadir Jasin, Nuraina A Samad, Tiger....saya begitu yakin, apa pun yang saya fikir, rumus dan tulis akan terus tersiar tanpa sekatan.

Saya percaya kepada kebebasan akhbar (dalam sudut yang waras...) ialah yang sebenarnya dapat membentuk sesuatu generasi yang teguh dan negara yang maju. Namun, sekatan yang melampau menyebabkan wartawan tidak dapat meluahkan pendapat sebenar.....

Wartawan hanya tape perakam semua cakap menteri, lapor yang baik-baik saja.....kalau tak kena, dapat surat amaran...macam saya dapat surat amaran dari pejabat Menteri Pembangunan Usahawan walaupun dia mahu membentangkan Akta Francais bukan untuk kepentingan rakyat tetapi kepentingan dia...bila ditulis, dia terasa...dia report bos, apa lagi...emmm kena marah...walaupun tau bos tak marah saya, bos kata Menteri tu memang tak bagus pun....

Menulis di blog buat pertama kali tanpa persediaan ini membuat saya begitu teruja...ayatpun caca merba, dah begitu lama tidak menulis, kepuasan datang serta merta dan terubat semua kerinduan untuk menulis semula.....kerana kewartawanan sudah menjadi darah daging.....terima kasih kepada teknologi blog/internet ini kerana ia lahir semula byline dewimurni.....

2 comments:

dewimurni said...

hari ini belajar update blog...emm, kena buat semua kerja editing, ha, pandai tulis, sekarang jadi blogger kenalah pandai edit sendiri...siapa suruhkan?

dewimurni said...

Cubaan untuk post comment...macam salah aje...